SISTEMIK LUPUS ERITEMATOSUS (SLE) – Sistem imun terganggu


APAKAH ITU SLE?






SLE ialah penyakit kronik autoimun dimana antibodi dalam tubuh pesakit yang sepatutnya melindungi badan untuk melawan penyakit tiba-tiba `berubah’ dengan menyerang sel badan atau organ manusia. Dalam kata lain, ia satu gangguan sistem imun membabitkan sistem imuniti sendiri melawan bahagian-bahagian tubuh yang sepatutnya dilindungi.


Menurut Pakar Perunding Rheumatologi Hospital Putrajaya, Dr. Heselynn Hussein, penyakit ini berlaku secara tiba-tiba kepada seseorang individu dan puncanya tidak diketahui. Ia menjadikan sistem daya tahan tubuh menjadi berkecamuk dan bercelaru.


Penyakit ini menyerang individu secaratiba-tiba dan masa ia menyerang tidak diketahui. Ia mempunyai spektrum yang luas di mana ada pesakit yang mendapat penyakit SLE ringan dan ada yang memperoleh serangan sangat serius. Ia boleh menyerang kulit sahaja dan ia boleh menyerang sendi, buah pinggang, jantung, paru-paru, saraf dan otak.


“Penyakit ini boleh membawa maut kerana SLE berupaya menyebabkan kegagalan fungsi organ atau serangan SLE itusendiri terlalu kuat yang dinamakan krisis lupus. Antibodi juga boleh memecahkan sel-sel darah merah dan menyebabkan pesakit kurang darah merah,”ujarnya.


Berbicara tentang simptom awal,Heselynn menerangkan penyakit ini tidak mempunyai simptom spesifik dan iaberubah-ubah mengikut individu. Secara umumnya, ada yang menderita demam,mendapat ruam, rambut gugur, sakit sendi, mudah penat dan kemurungan.


“Itulah sebabnya penyakit ini dinamakan penyakit seribu wajah kerana simptomnya berubah-ubah mengikut individu. Adakalanya sukar untuk doktor mengesahkan penyakit ini kerana wujudnya unsur-unsur penyamaran. Misalnya, salah satu simptomnya ialah sakit sendi sedangkan ada banyak lagi penyakit lain yang turut menyebabkan sakit sendi,” ujarnya sambil memberitahu untuk mengesahkan penyakit ini, pesakit yang sudah menampakkan simptom perlu menjalani ujian darah antinuklear antibodi(ANA).


FAKTOR

Faktor genetik meningkatkan kecenderungan menyebabkan masalah auto imun dan penyakit auto imun seperti lupus, rheumatoid arthritis dan kekacauan imun tiroid.
Sesetengah saintis percaya, sistem imun dalam lupus mudah distimulasi oleh faktor luaran seperti virus. Kadangkala simptom lupus lebih buruk apabila pesakit terdedah pada cahaya matahari.
Banyak ubat-ubatan dilaporkan menjadi pencetus SLE. Kebanyakan ubat ini dikatakan menstimulasi sistem imun.

Sistem hormon wanita juga dikaitkan dengan SLE. Hubungan hormon dengan SLE bagaimanapun masih lagi dalam kajian.
Mutasi genetik yang mengganggu sistem 'pembuangan sampah' dalam tubuh dikaitkan dengan permulaan SLE.





GEJALA

-Ruam merah atau perubahan warna pada muka. Biasanya berbentuk rama-rama pada hidung dan mata.
-Sendi membengkak dan sakit.
-Demam tanpa sebab.
-Sakit dada ketika menarik nafas panjang.
-Kelenjar menjadi bengkak.
-keletihan yang berlebihan.
-Keguguran rambut yang luar biasa (terutama di atas kepala).
-Jari tangan atau kaki menjadi pucat atau berwarna ungu kerana kesejukan atau tekanan.
-Sensitif terhadap matahari.
-Sel darah rendah.
-Kemurungan, sukar menumpukan perhatian atau masalah ingatan.
-Ulser mulut.
-Sawan tanpa sebab.
-Masalah mental.
-Keguguran yang kerap.
-Masalah buah pinggang
Sumber: Persatuan SLE Malaysia.



Kebanyakan pesakit SLE sudah punmempunyai gejala-gejala seperti di atas semasa berjumpa doktor.Gejala-gejalaini boleh timbul secara sendirian lantas menyukarkan diagnosis ataupun secaraserentak.Ia juga boleh timbul pada masa-masa berlainan yang boleh menyebabkantertundanya diagnosis SLE.






DIAGNOSIS


Selain beberapa ujian darah yangdiperlukan, ujian air kencing juga diperlukan bagi mengesan protein dan seldarah merah termasuk yang abnormal di dalam air kencing, di samping mengukurkandungan protein di dalam air kencing yang berkaitan dengan tahap kreatinin.

Penglibatan organ-organ dalamanseperti buah pinggang, perlu dikesan lebih awal kerana kerosakan organ tersebutberlaku secara halus sebelum siasatan darah menjadi abnormal.


RAWATAN


Menentukan keaktifan penyakit SLE dan penglibatanorgan-organ.

· Keaktifan penyakitmerujuk kepada keradangan organ-organ yang terlibat dan darjah kerosakan organmerujuk pula kepada indeks kerosakan sesuatu organ itu.

· Keaktifan penyakit,diukur melalui sejarah klinikal, pemeriksaan pesakit secara teliti, ujianspesifik organ-organ dan serologi.

- Pengubahsuaian gayahidup.

· Diet yang sesuai bergantung kepada ciri-ciri SLE yang dialami pesakit. Mereka yang mempunyai SLE aktif memerlukan kalori yang bertambah. Rawatan steroid menambahkan selera makan pesakit SLE. Justeru, kebanyakan pesakit mempunyai berat badan yang berlebihan. 

Sementara itu peningkatan paras lemak berlaku di dalam pesakit yang mempunyai hefrotik atau yang diberi rawatan steroid. Oleh itu, mereka perlu mengawal pemakanan melalui pengambilan diet rendah lemak. Rawatan menggunakan ubat statin boleh diberikan jika paras kolesterol masih tinggi selepas pengawalan diet. 

 Pesakit SLE tidak perlu mengambil vitamin kecuali jika mereka kurang selera makan.Kebanyakan pesakit SLE juga mempunyai paras vitamin D aktif rendah manakala pesakit yang menerima steroid perlu diberikan kalsium, vitamin D dan bisfosfonats untuk meminimumkan kehilangan tulang.

- Senaman; kekuranganaktiviti badan semasa berlakunya peringkat aktif menyebabkan kehilangan otot-ototbadan dan pengurangan stamina.

· Oleh itu seseorangpesakit digalakkan menjalani senaman secara berperingkat-peringkat.

- Merokok bolehmeningkatkan risiko SLE. Perokok juga mempunyai keaktifan SLE yang tinggi.

- Elakkan tekanankerana ia boleh menyebabkan SLE menjadi aktif. Perlu berfikiran positifsentiasa.

- Perlindungan kulit,seperti menggunakan perlindungan matahari SPF sekurang-kurangnya 45. Pesakitdigalakkan memakai payung, topi atau baju lengan panjang





INFO TAMBAHAN


Ada dua jenis lupus iaitu Discoid Lupus erythematosus (DLE) dan Systemic Lupus Erythematosus (SLE)

-DLE hanya menjejaskan bahagian kulit yang terdedah manakala jenis yang lebih serius, SLE menjejaskan sistem tubuh termasuk kulit.
Bagi pesakit DLE, gejala termasuk ruam dengan beberapa tompok kemerahan, keras dan kasar dan meninggalkan parut.

-Bagi SLE, ia menyebabkan pelbagai gejala seperti ruam merah yang bertompok serta berbentuk rama-rama muncul di pipi dan bawah hidung. Gejala lain termasuk sakit sendi, demam, hilang selera makan, loya, kelesuan, dan hilang berat badan.
Ada juga gejala seperti anaemia, masalah psikiatrik dan neurologi, kegagalan buah pinggang, pleurisy, arthritis dan pericarditis. Diagnosis dilakukan dengan ujian darah dan juga biopsi kulit.

Pemakanan untuk pesakit SLE secara amnya adalah sama seperti nasihat pemakanan bagi pesakit normal lain iaitu menekankan aspek pemakanan sihat dan seimbang.

Bagaimanapun,pengecualian diberi kepada pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang akutiaitu keperluan protein perlu dikira. Kes sedemikian perlu dirujuk lebih awalkepada pegawai dietetik untuk nasihat pemakanan.

Pemakanan sihat danseimbang adalah corak pemakanan yang membolehkan badan memperoleh kalori yangbersesuaian dan empat kunci kesihatan boleh membantu seseorang itu mencapaicorak pemakanan sihat dan seimbang, iaitu amalan pemakanan sihat, mengamalkangaya hidup sihat dan berkualiti serta berupaya mengatasi tekanan danmeningkatkan amalan bersenam untuk memperoleh tahap kesihatan unggul.

Secara amnya,panduan asas untuk pemakanan sihat ialah mempelbagai makanan, makan makananseimbang dan sederhana. Ini dapat dicapai jika seseorang itu mengamalkan corakpemakanan berpandukan piramid makanan Malaysia.

Pesakit lupussering kekurangan tenaga dan perlu mengawal kegunaan tenaga. Dapatkan nasihatpetugas kesihatan mengenai cara menangani keletihan.

Pada umumnya,pesakit berasa lebih sihat jika mereka membahagikan masa antara rehat dengankerja, di samping pengambilan ubat. Jika anda berasa murung, kaunseling bolehmembantu.

Ada juga pakarkesihatan lain seperti pakar nefrologi, jurulatih carakerja, pakar dermatologidan pegawai pemakanan dapat membantu anda daripada aspek lain penyakit lupus.

Bersenam antaracara terbaik untuk membantu menangani lupus, selain senaman dengan bantuan jurupulih anggota.

Pesakit denganpenyakit kronik seperti lupus atau berbincang dengan pakar SLE dulu sebelummemulakan program senaman. Pesakit yang berpengetahuan dan berusaha merancangpenjagaan diri kurang mengadu kesakitan.

Wanita yang inginmerancang keluarga juga perlu berbincang dengan pakar SLE untuk mendapatkanpelan rawatan sesuai. Meskipun mempunyai simptom SLE, pesakit masih bolehmengekalkan kualiti hidup tinggi dengan cara belajar mengenali tanda amaransupaya langkah berkenaan boleh diambil untuk mengurangkan gejala penyakit.

CADANGAN VITAMIN BAGI PESAKIT SLE :


VIVIX = agen kesihatan menyeluruh, mengimpak 4 mekanisma utama 
B COMPLEX = memelihara kesihatan kulit,membrane mukosa,darah,saraf&sendi
VITA E = untuk masalah kulit & sendi
OMEGA GUARD = mengurangkan inflamasi sendi,ginjal,kulit & lain2 tempat
COLLAGEN POWDER = menggalakkan kulit sihat
ESP   = penting untuk formasi kulit & aktiviti sel darah putih
NUTRIFERON  = mempertingkatkan sistem imun

Kompilasi pelbagai artikel dari internet.


Berminat? Hubungi:
PM: http://www.facebook.com/messages/PutriZulizanShaklee
Blog: http://mummyzulizan.blogspot.com/
Email: putrizulizan@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 01131516529 / 0123600564
Area: Puchong, Shah Alam, Klang,Kuala Selangor & Tanjung Karang

ESP SHAKLEE (ENERGIZING SOY PROTEIN)



1001 KEBAIKAN ESP SHAKLEE



Alhamdulillah..hari ni saya nak cerita pasal ESP SHAKLEE la...kawan2 yang dah konsisten dengan pengambilan ESP ni banyak dah bagi respon positif..tapi ada gak yang negative tu sebab tak tahan bau die...n ada jugak yang tak suka rasa die...tapi kene positif  juga demi kesihatan yang baik...

Memang banyak sangat kalau nak cerita pasal ESP ni... even saya pon kalau tak pekena esp ni sehari tak lengkap rasanya...sangat2 best...penjagaan menyeluruh tau....







ANTARA YANG MENARIK TENTANG ESP SHAKLEE


ESP SHAKLEE terkenal sebagai milkbooster terhebat di kalangan ibu menyusu. Namun bagi yang tak menyusu, ESP takkan bagi anda ada susu pula ya.. Jangan salah anggap.. Sebab ESP ni sesuai untuk semua golongan termasuk wanita, lelaki dan juga kanak-kanak yang berusia setahun ke atas

ESP mencantikkan kulit anda! Apapun masalah kulit anda, ESP akan membantu, kerana ia merupakan protein yang akan membaikpulih struktur asas kulit dan mampu menghasilkan sel-sel kulit baru dengan cepat

Masalah kulit kering, jerawat, jeragat dan berparut? Jangan bimbang ESP ada..

ESP membantu anda rasa kenyang lebih lama. Bagi anda yang ingin mengawal berat badan, sememangnya ESP membantu, kerana anda tidaklah sentiasa nak makan je.. InsyaAllah selera makan terkawal.

ESP mambantu meningkatkan metabolisme badan. Bagi anda yang mengalami masalah metabolisme badan rendah, jangan ragu mencuba ESP ya

ESP memberi tenaga untuk anda melakukan kerja harian tanpa mudah letih

ESP membantu meningkatkan kesuburan, melalui baik pulih sel-sel pembiakkan yang tidak normal

Jika anda ibu mengandung, ESP memberikan anda tenaga, tak mudah letih, dan menyediakan badan ibu ke arah penyusuan kerana komponen utama dalam susu ibu ialah protein, kalsium dan air. Jadi pada anda yang bertekad menyusukan anak, amalkanlah Shaklee dari mengandung lagi ya

Bagi ibu berpantang, ESP membantu membaikpulih luka dengan cepat. Ini kerana struktur asas kulit terdiri dari protein. Bila badan mendapat protein mencukupi, sel-sel kulit baru akan terbentuk dan memulihkan luka dengan cepat.

Jika anda mengalami sebarang pembedahan, ESP juga membantu membaikpulih luka pembedahan dengan cepat dan memberi tenaga kepada badan.

ESP membantu mengurangkan gastrik. Bagi yang mengalami gastrik teruk, ambillah ESP, insyaAllah anda berpuas hati dengan kesannya

Dan yang paling best bagi wanita, ESP membantu menganjalkan semula payudara anda! Bestkan?


BEST KAN ESP SHAKLEE NI?

ANDA NAK PENJAGAAN MENYELURUH DENGAN ESP?

NAK DAPATKAN ESP DENGAN HARGA ISTIMEWA & KONSULTASI PERCUMA?

UNTUK MAKLUMAT & INFO LEBIH LANJUT SILA HUBUNGI

NIZAN NAFI  SHAKLEE ID 924154
WhatsApp/SMS/CALL : 01123384966



APA ITU OVARIAN CYST?


Ovari

Ovari adalah dua organ kecil yang berbentuk kacang yang merupakan sebahagian daripada sistem pembiakan wanita. Seorang wanita mempunyai dua ovari, satu setiap sisi rahim (uterus).

Ovari mempunyai dua fungsi utama iaitu :


Melepaskan telur kira-kira setiap 28 hari sebagai sebahagian daripada kitaran haid
melepaskan hormon seks wanita, estrogen dan progesteron, yang memainkan peranan penting dalam pembiakan wanita




Apakah Ovarian Cysts?







Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau poket yang berisi lendir/air yang terjadi di dalam atau dipermukaan ovari. Ia adalah kejadian yang kerap berlaku dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya ia jarang memberikan simptom atau gejala.

Walaubagaimanapun, kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.

Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Follicular cysts adalah cyst-cyst yang mengandungi telur dan apabila ia matang, ia akan pecah untuk melepaskan telur untuk persenyawaan. Kadang-kadang, cyst-cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah.

Terdapat beberapa jenis cyst dalam kilang ovary, mana satu yang merbahaya, malignant (jenis kanser) , benign( bukan kanser) , yang merosak benih dan peranakkan (endometriosis) dan yang bolih hilang tanpa rawatan (follicular cyst)

1. Follicular cyst . mengadungi air, bermula sebagai karung telor tetapi tidak pecah pada waktu subur/ovulation, ia terus membesar kadang melebihi 5 cm. Biasanya akan pecah sendiri tanpa perlu bedah dan airnya diserap badan. Tidak perlu dibedah.










2. Corpus luteal cyst - Bermula dari bekas kantung telor yang telah pecah/ovulation dan kehamilan telah berlaku. Peranan corpus luteum ialah untuk menguatkan kehamilan diperingkat awal sabelum uri mengambil alih peranan tersebut kemudian. Kadang2 ia membesar sehingga 8 cm. Jangan takut, kerana biasanya cyst ini akan pecah sendiri dan cecairnya diserap badan.



3. Hemorrhagic cyst - cyst yang mengandungi darah, ia bolih bermula dari follicular atau corpus luteal cyst, perdarahan berlaku kedalam cyst atau pecah dan darah melempah merata dalam perut menyebabkab kesakitan yang kuat. Perlu pembedahan cemas.


4. Ruptured ovarian cyst - menyebabkan kesakitan dan perlu dibedah secara cemas.






5. Endometriotic cyst of ovary - mengandungi darah kotor, merosak ovary, saluran fallopio dan rahim.. Perlu bedah.



6. Dermoid cyst ovary atau terratoma mengandungi cecair berminyak dan lemak, rambut, cartilage , gigi atau tulang. Perlu dibedah





Siapakah yang Berisiko Untuk Mendapat Cyst

Ovarian cysts sebenarnya agak kerap terjadi . kebanyakkan wanita mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu cyst sepanjang hidupnya. Kebanyakkanya adalah cyst biasa dan tidak complicated.

Walaubagaimanapun, sekiranya cyst ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung kepada kanser dan lebih merbahaya.

Apakah Simptom atau Gejala Ovarian Cysts

Ia pada umumnya tidak memberikan sebarang gejala. Tetapi sekiranya ia terlalu besar anda mungkin perasan perut sedikit buncit dan terdapat ketul pada bahagian bawah perut. 


Lain-lain gejala yang jarang-jarang ialah:

Muntah dan Loya
Sakit Perut
Sakit semasa hubungan seks
Sukar atau kerap kencing
Rasa perut penuh dan tidak selesa
Rasa berat pada ari-ari


Adakah Cyst Penyebab Masalah Ketidak-Suburan

Cyst mempunyai pelbagai jenis dan kebanyakkanya tidak menjadi penyebab dan tidak memberi kesan kepada keupayaan untuk hamil. Kebanyakan cyst tidak menganggu proses ovulasi atau persenyawaan. Tetapi sekirangan anda mengalami Endometriosis atau Polycystic Ovaries (PCOS), ia mungkin berkait rapat dengan masaalah kesuburan.

Bagaimana untuk Merawat Cyst

Rawatan masaalah cyst bergantung kepada jenis cyst yang dialami oleh pesakit. Bagi folikular cyst atau corpus luteal cyst, rawatan yang biasa ialah dengan ‘tunggu dan lihat’. Selalunya doktor akan memantau samada ia semakin membesar atau sudah bertukar bentuk.

Bagi mereka yang mengalami masalah yang serius, pembedahan adalah sesuatu yang terbaik. Rawatan hormon juga boleh menolong untuk mengawal cyst ini pada sesetengah wanita.


Selain itu, anda boleh mencuba mengambil supplemen semulajadi GLA Complex Shaklee yang efektif membantu mengawal masalah ketidakseimbangan hormon. 

GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. 

Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.


KHASIAT GLA COMPLEX 2X LEBIH DARI EPO





Hubungi:
PM: http://www.facebook.com/messages/PutriZulizanShaklee
Blog: http://mummyzulizan.blogspot.com/
Email: putrizulizan@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 01131516529 / 0123600564
 Area: Puchong, Shah Alam, Klang,Kuala Selangor & Tanjung Karang

SET TAMBAH BERAT BERSAMA SHAKLEE

Hye...nak cerita tentang set tambah berat ni...dalam pada ramai yang sibuk nak kurus n cantik rupanya ada juga yang masih mencari produk untuk naikkan berat mereka kan...mungkin depa ni keding melidi kot (ups terlaser  pulak mak nyah)...tiop dek angin pon bergerak...hehe...

haish bukan nak mengutuk cuma mengata jer...tp dalam pada mengata tu ada kebaikannya sebab SHAKLEE memang ada set untuk tmbah ....ni haaaaaaa...... B-COMPLEX, MEAL SHAKE & VITA LEA...








ღღ FAKTOR ANDA TAK BERJAYA NAIKKAN BERAT BADAN ღღ


1) makanan yang diambil tidak sempat diproses menjadi nutrien yang boleh digunakan oleh tubuh secara 100% sepenuhnya disebabkan oleh kadar metabolisme yang cepat. Ini menyebabkan nutrien dibuang begitu sahaja dengan sia- sia.

2) pengambilan makanan yang sedikit ( makan sedikit sahaja dah rasa kenyang). Perut tidak dapat menampung pengambilan makanan dalam kuantiti yang banyak disebabkan telah menjadi kebiasaan makan sedikit sahaja.


MEAL SHAKES : 

❀ Membekalkan 35% atau lebih nilai harian bagi 19 vitamin dan mineral yang penting. 
❀ Membekal Nutrisi kepada sel tubuh kerana ia kaya dgn protein untuk bantu membina sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah dll
❀ Kaya kalsium, fiber dan protein. 
❀ Membantu menambah selera makan
❀ Membantu memberi badan rasa bertenaga.
❀ Mengandungi ANTIOKSIDA seperti vitamin A,C,E, zink dan selenium yang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan
❀ Detoksifikasi: kaya dengan SERAT untuk bantu BUANG LEMAK BERLEBIHAN dan sisa buangan dari perut dan usus (BAGUS UTK CEGAH SEMBELIT)
❀ Menguatkan sistem immuniti tubuh terhadap serangan penyakit
❀ Mengurangkan eczema kepada kanak-kanak dan juga orang dewasa





VITA-LEA : 

❀ Membekal 23 jenis vitamin penting bersama iron yang sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. 
❀ Banyak membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya
❀ Membantu mencegah penyakit tiroid atau beguk (penyakit tiroid ini terjadi kebiasaannya kerana kekurangan iodin dan ini terdapat di dalam Vita-Lea kita)
❀ Memberi tenaga agar tidak lesu dan menjadikan kulit yang sentiasa tegang, mengelak pitam dan pening.





B-COMPLEX : 

❀ Mengandungi 8 jenis vitamin B yang penting untuk badan. 
❀ Mengawal atur kadar metabolisme dalam badan
❀ Menggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular
❀ Mengurangkan rasa letih, tekanan perasaan dan meningkatkan sistem pertahanan badan.





Berminat? Hubungi:
PM: http://www.facebook.com/messages/PutriZulizanShaklee
Blog: http://mummyzulizan.blogspot.com/
Email: putrizulizan@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 01131516529 / 0123600564
COD Area: Puchong, Shah Alam, Klang,Kuala Selangor & Tanjung Karang

FUNGSI GLA COMPLEX




Ok sekarang nak habaq mai pasal fungsi-fungsi GLA COMPLEX pulak tau...masih lagi dalam bulan promosi Julai 2013 ni...so ape lagi mestila cerita pasal GLA je kan...nak tak tau kehebatan  GLA ni...chewah macam nak nyani lagu 'Kehebatan Cinta' Jamal & Francisca peter tu pulak kan...


GLA Shaklee ni 1 formula unik yg membantu dlm mengawal aliran darah yg dirumus khas daripada:-

* GLA ( Gamma Linolenik Asid) - Sejenis asid lemak Omega 6 ( Omega 6 Fatty Acid) yang di gunakan oleh badan kita untuk membentuk postaglandin iaitu sejenis bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yang normal seperti aliran darah yang sihat & dapat melindungi dinding arteri

* Minyak Borage - Mengandungi kepekatan semulajadi yang sangat kuat dalam bentuk yang mudah serap

* Minyak Biji Bunga Matahari - Sumber asid lemak Omega 6

* Vitamin E - Membantu melindungi dinding arteri & menyokong sistem imun dgn membantu untuk mengekalkan integriti sel.


SIAPA YANG MEMERLUKAN GLA COMPLEX???

Sesiapa saja baik lelaki ke perempuan ke pon boleh consume GLA ni...hebat kan...mestila vitamin shaklee kan vitamin semulajadi...mmg hebat....



GLA UNTUK LELAKI & WANITA


Saya nak share sikit tentang GLA COMPLEX...sementara masih lagi dalam bulan promosi ni ... sebenarnya gla ni bukan untuk wanita saja tau...man also can consume GLA for  their health....chewah2 speaking plak...takpela broken pon janji ade bunyi kan...yang penting usaha....

Ok berbalik pada keistimewaan GLA COMPLEX ni...bagi yang dah biasa dengan penggunaan vitamin mesti dah kenal EPO tu apa kan...haaaa GLA ni EPO la...yg lebih semulajadi & selamat...sebab seperti yang kita tau VITAMIN SHAKLEE ni kan VITAMIN SEMULAJADI yang bersih,selamat & yg penting halal..






Keistimewaan Shaklee GLA Complex berbanding Evening Primrose Oil (EPO) jenama lain?


Evening Primrose Oil diambil daripada bunga evening primrose (EP) . Benih bunga liar EP mengandungi sehingga 25% asid lemak penting termasuk Linoleic Acid (LA) dan Gamma- Linoleic Acid (GLA) . Asid lemak mempunyai banyak fungsi dan sangat penting kepada tubuh kita terutamanya wanita. EPO supplement perlu mempunyai sekurang-kurangnya 8% GLA complex.
*Peringatan : EPO TIDAK BOLEH diambil semasa kedatangan haid.



Manakala Shaklee GLA diekstrak daripada minyak borage yang mengandungi GLA semulajadi yang sangat pekat dalam bentuk yang dengan mudah diserap. Ia dinamakan GLA Complex sempena nama G amma- Linolenic- A cid. Selain borage oil di dalamnya terdapat campuran vitamin E dan minyak benih bunga matahari. Dan GLA Complex BOLEH diambil semasa kedatangan haid.



Berminat? Hubungi:
PM: http://www.facebook.com/messages/PutriZulizanShaklee
Blog: http://mummyzulizan.blogspot.com/
Email: putrizulizan@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 01131516529 / 0123600564
COD Area: Puchong, Shah Alam, Klang,Kuala Selangor & Tanjung Karang

PSORIOSIS



Percaya atau tidak saya tak pernah ambil tahu ape itu psoriasis...rupa-rupanya penyakit ni sangat serius ya...sangat menakutkanla kalau penyakit ni terjadi pada kita kan...so kali ni saya nak cerita pasal penyakit kronik ni...mana tahu untuk pengetahuan kita bersama kan...sama-sama la kita elakkan daripada terkena penyakit kronik ya kawan2...

Psoriasis adalah keadaan kulit yang tidak normal di mana kulit penghidap menebal lebih cepat dari kulit yang normal. Ia adalah keadaan kulit yang tidak berjangkit. Kawasan yang biasa dihidapi adalah kulit kepala, lutut dan siku tetapi boleh juga menjangkiti pada bahagian badan lain termasuk kuku dan tulang.

Penyakit kulit Psoriasis ini merupakan penyakit inflamasi noninfeksius yang kronik pada kulit dimana produksi sel – sel epidermis terjadi dengan kecepatan kurang lebih enam hingga Sembilan kali lebih besar daripada kecepatan yang normal.




Psoriasis sering timbul di kuku, dimulai dari bintik putih pada kuku sampai ke penebalan kuku, juga mengenai kulit kepala (skalp) ditandai dengan sisik besar dan penebalan dengan warna kemerahan yang akan melewati batas rambut. Selain itu penyakit ini sering mengenai siku dan lutut, walaupun dapat juga mengenai wajah, lipat lutut dan siku, genitalia, telapak tangan dan kaki, sesuai tingkat keparahannya penyakit ini bisa meluas keseluruh tubuh (eritroderma) yang akan menimbulkan kegawatan dan dapat mengancam jiwa. Psoriasis merupakan inflamasi kronis pada kulit yang sering terjadi.

Penyebab penyakit psoriasis.

Seperti keadaan penyakit lainya, begitupun dengan penyakit psoriasis  juga mempunyai penyebab, berdasarkan penelitian para doktor, ada beberapa hal yang diperkirakan dapat di kaitkan dengan timbulnya Psoriasis, antara lain adalah :

Garuan/gesekan dan tekanan yang berulang-ulang , misalnya pada saat gatal digaru terlalu kuat atau penekanan anggota tubuh terlalu sering pada saat aktiv. Bila Psoriasis sudah muncul dan kemudian digaru/dikorek, maka akan mengakibatkan kulit bertambah tebal.

>Ubat telan tertentu antara lain ubat anti hipertensi dan antibiotik. 
>Sapuan ubat terlalu keras bagi kulit.
>Emosi tak terkendali.
>Sedang mengalami infeksi saluran nafas bahagian atas,demam, batuk dan beberapa infeksi lainnya.
>Makanan berkalori sangat tinggi sehingga badan terasa panas dan kulit menjadi merah , misalnya mengandung alcohol.
  


Selain penyebab penyakit psoriasis informasi yang perlu anda ketahui adalah ciri-ciri. Ciri-ciri penyakit psoriasis psoriasis yang menjadi salah satu dasar untuk mendiaknos seseorang bahawa orang tersebut mengalami sakit psoriasis. 

Adapun ciri-ciri penyakit psoriasis antara lain:

Di daerah kepala menyerupai kerak kelemumur
Di siku, lutut dan punggung
Di wajah
Telapak tangan
Telapak kaki
Boleh juga pada alat kelamin.
Juga menyerang kuku (akan terlihat lubang-lubang kecil pada salah satu bahagian kuku sehingga menyebabkan kuku rapuh).

Apa Penyebab Psoriasis?

Penyebab pasti psoriasis tetap tidak diketahui. Mungkin ada kombinasi faktor-faktor risiko, termasuk kecenderungan genetik dan faktor lingkungan. Hal ini umum bagi psoriasis yang dapat ditemukan dalam anggota keluarga yang sama. Sistem kekebalan diperkirakan memainkan peranan utama. Meskipun penelitian selama 30 tahun terakhir melihat banyak pemicunya, para "master switch" yang berubah pada psoriasis masih merupakan misteri.



Psoriasis Terlihat Seperti Apa? 

Psoriasis biasanya tampak seperti kemerahan atau pink yang menebal, timbul, dan kulit kering. Secara klasik mempengaruhi daerah dibagian siku, lutut, dan kulit kepala. Pada dasarnya disetiap daerah tubuh mungkin terlibat. Ini cenderung lebih sering terjadi di daerah trauma, menggosok berulang-ulang,penggunaan, atau lecet.

Psoriasis memiliki banyak penampilan yang berbeda. Kemungkinan seperti benjolan kecil merata, plak tebal besar yang mengangkat kulit, bercak-bercak merah, dan serpihan kulit kemerahan agak keringhingga kulit kering membesar yang mengelupas. Kita akan melihat beberapa jenis yang berbeda padagambar berikut.




Psoriasis vulgaris

Psoriasis vulgaris adalah nama medik untuk bentuk psoriasis yang paling umum ( "vulgaris" berarti umum). Sekitar 80% dari orang-orang dengan psoriasis memiliki tipe ini. Hal ini juga disebut plak psoriasis kerana karakteristik plak pada kulit: bercak-bercak yang terdefinisi dengan baik mengangkat kulit kemerahan yang dapat muncul pada daerah kulit, meskipun lutut, siku, kulit kepala, batangan, dan kuku adalah lokasi yang paling umum. Penumpukan plak warna putih keperakan yang mengelupas di atas skala, yang terdiri dari sel-sel kulit mati. Skala ini melonggaran dan plak tersebut menjadi rontokterus-menerus.






Psoriasis Guttate

Psorias guttate adalah jenis psoriasis yang terlihat kecil, titik pink-salmon pada kulit. Guttate ini berasal dari kata Latin - gutta, yang berarti jatuh. Biasanya ada skala yang baik pada lesi droplike yang jauh lebih baik daripada skala plak psoriasis, jenis psoriasis yang paling umum. Pemicu untuk penyakit ini sering kali sebelumnya infeksi (bakteri) streptococcus. Letusan dari lesi pada kulit biasanya terjadi sekitar dua sampai tiga minggu setelah orang memiliki radang tenggorokan. Wabah dapat hilang dan tidak terulang kembali.



Cadangan Supplement dari shaklee : -

NUTRIFERON: sebagai IMMUNE BOOSTER (ambil setiap hari)  klik sini

BCOMPLEX: mengawal stress. kerana tompokan psorisis akan lebih cepat merebak jika stress.  klik sini

GLA : menstabilkan hormon dalam badan   klik sini

VITAMIN C: supaya kulit tidak menggelupas  klik sini

COLLAGEN POWDER : melembapkan, dan menolong sel - sel semakin baik  klik sini

ESP : protein untuk pembentukan sel kulit baru   kilk sini

Vit E : utk kulit, melicin dan merawat kulit yg bermasalah dan rosak. Ia juga utk elakkan luka dari dijangkiti bakteriadan memudarkan parut.   klik sini

[luaran]

HERBAL BLEND: sebagai lotion untuk melebapkan kulit   klik sini



Berminat? Hubungi:
PM: http://www.facebook.com/messages/PutriZulizanShaklee
Blog: http://mummyzulizan.blogspot.com/
Email: putrizulizan@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 01131516529 / 0123600564
COD Area: Puchong, Shah Alam, Klang,Kuala Selangor & Tanjung Karang

TESTIMONI COLLAGEN SHAKLEE


Sharing pengguna COLLAGEN POWDER SHAKLEE
--------------------------------------------------------------


Saya nak share pengalaman consumer shaklee collagen powder.

Actually ni baru kotak pertama dan tak habis lagi semua paket tu..tp dah nampak perubahan pada kulit saya.

Dulu kulit kering dan kusam, tone tak sekata..alhamdulilah sekarang dah nampak perubahan.

Memang niat makan collagen powder untuk cantik hari raya nanti. Sekarang saya tambah produk enfuselle dari shaklee untuk penjagaan luaran.




Jika anda  di luar sana juga inginkan kulit yang cantik gebu gebas bolehla dapatkan Collagen Powder Shaklee ni sekarang..masih belum terlambat lagi sebelum menjelang raya ni...baju raya dah cantik berkelip-kelip...mestila kulit muka pon nak berseri-seri kan....jom consume Collagen Powder Shaklee sekarang....


Credit to: kak Norhanita Mohd Yusof



Berminat? Hubungi:
PM: http://www.facebook.com/messages/PutriZulizanShaklee
Blog: http://mummyzulizan.blogspot.com/
Email: putrizulizan@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 01131516529 / 0123600564
COD Area: Puchong, Shah Alam, Klang,Kuala Selangor & Tanjung Karang



MANFAAT GLA COMPLEX



Masih lagi dengan promosi GLA COMPLEX beli 6 percuma 1....ramai yg masih taktau ke GLA ni lebih di kenali sebagai EPO oleh rangkaian vitamin selain vitamin shaklee...


Istimewanya GLA COMPLEX SHAKLEE ni mengandungi lebih 300mg GLA which is sumber terbaik Omega 6 yang digabungkan dengan minyak sunflower dan vitamin E untuk meningkatkan keberkesanan dan kestabilannya. Kesegaran dan keberkesanannya terpelihara oleh ShakleeGuard, anti-oksidan semulajadi yang dipatenkan. Ini telah terbukti secara klinikal di mana Bioavailabilitinya mampu menyerap dan mengadun ke dalam sel dan tisu.





Manfaat Utama GLA Complex Shaklee

Herba tradisi yang dipercayai
~ Borage adalah herba kegemaran orang Barat.  Ianya merawat ulser, mengeluarkan virus, melegakan kelesuan, membersihkan kahak, meringankan kebas urat saraf dan meningkatkan stamina.

Mengawal selia estrogen dan testosteron
~ GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormone lelaki dan wanita (hahhhh lelaki pun buleh amik GLA ni tau...!), memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan, mood swing, retensi air dan sakit payudara.

Melambatkan menopaus
~ Memperbaiki keadaan menopaus seperti hot flashes, insomnia, ketidakhadaman, depresi.  Pengambilan jangka panjang akan melambatkan penuaan, mengetatkan uterus, memberi tone kepada uterus untuk kulit lebih muda.

Memperbaiki prostatomegaly
~ GLA memperbaiki masalah prostat lelaki dan masalah kerap kencing

Menentang kanser
GLA adalah anti-oksidan yang meningkatkan sistem imun tubuh, menghalang pertumbuhan sel tumor dan kanser.

Memperbaiki inflamasi kulit
~ Ianya mengurangkan inflamasi kulit, eczema, alergi, kegatalan, kulit kering, memperbaiki bintik penuaan, tinea, kurap.  Ianya juga meringankan sakit dan bengkak yang terjadi dari rheumatisma, arthritis.

Menghalang komplikasi diabetes
~ Merendahkan gula darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua.  Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi.

Pelangsingan dan menghalang tambah berat badan
~ Merendahkan kolesterol LDL, menghalang pertambahan berat badan dengan berkesan, memberi tone pada kulit dan otot untuk wanita secara berperingkat untuk mencapai bentuk badan cantik, menghalang penambahan berat badan.  Ambil semasa perut kosong untuk mengelak keasidan hiper.

Menghalang tekanan darah tinggi
~ Menghalang pembekuan darah, merangsang peredaran darah, pengembangan salur darah, memperbaiki tekanan darah tinggi, mengelak masalah jantung seperti arterioskelerosis dan myocardical infarction.

Memperbaiki tekstur rambut
~ Memperbaiki rambut kering dan keadaan rambut gugur.

Hiperaktif dan Autisma (ADD/ADHD)
~ Dibukti secara klinikal bahawa GLA minyak ikan memperbaiki keadaan kanak-kanak berautisma, sukar memberi tumpuan untuk belajar dan hyperaktif.

BEST INFO!

GLA bukan hanya untuk wanita.  Sebenarnya, suplemen GLA asid linoleik yang sama penting seperti asid amino tidak boleh dihasilkan oleh tubuh manusia, ianya hanya diperolehi dari makanan.  Sangat penting untuk kanak-kanak (potong gel lembut dan campurkan isinya ke dalam makanan), remaja, dewasan dan juga selepas menopaus dan andropause (menopaus lelaki).



Berminat? Hubungi:
PM: http://www.facebook.com/messages/PutriZulizanShaklee
Blog: http://mummyzulizan.blogspot.com/
Email: putrizulizan@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 01131516529 / 0123600564
COD Area: Puchong, Shah Alam, Klang,Kuala Selangor & Tanjung Karang
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

CONNECT whit ME!

Name

Email *

Message *

I AM IN LOVE!!!!

I AM IN LOVE!!!!